Running-therapie.

De kern van ‘running-therapie’ is het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Het hardlopen wordt opgebouwd, zodat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is. De weg ernaartoe is niet altijd leuk of gemakkelijk maar als het punt bereikt is, levert dat veel voldoening op. Statistieken laten zien dat veel mensen in onze moderne maatschappij last hebben van stress-gerelateerde klachten. Deze klachten hebben vaak veel verschillende oorzaken. De kern zit vaak in het feit dat de druk om te presteren hoog is. Als we voor langere periodes boven ons niveau worden belast, ontwikkelen we klachten van fysieke en psychische aard. Ook als je een tijd niet veel hebt gedaan, is meedoen aan ‘running-therapie’ een ideale manier om letterlijk en figuurlijk weer op gang te komen. Het lichaam en de geest zullen weer op een positieve wijze worden geprikkeld.

Door ‘running-therapie’ is het mogelijk mensen weer in een normaal dag- en nachtritme te krijgen. De dag krijgt zo een actievere invulling waarin de eigen verantwoordelijkheid tot het nemen van acties weer wordt genomen. Het doel is het doorbreken van de negatieve spiraal waarin een persoon terecht kan komen bij langdurige inactiviteit of stressklachten. Het is meerdere malen bewezen dat regelmatig bewegen de mens goed doet. Het brengt een aantal processen in ons lichaam op gang, die stoffen produceren waardoor we ons prettiger gaan voelen. De beweger krijgt daarbij een toename in conditie en zelfvertrouwen en een afname van onzekerheid, angsten en depressie. We kunnen letterlijk de stress uit ons lijf lopen. ‘Running-therapie’ is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop onder begeleiding van een ‘running-therapeut’ als aanvullende behandelvorm voor mensen met psychische klachten. Van buitenaf bekeken kan het lijken op een reguliere hardlooptraining. Aan de andere kant kan ‘running-therapie’ worden gezien als een fase tussen het niet sporten en bewegen enerzijds en deelname aan reguliere sport- en beweegactiviteiten anderzijds.

Voor wie?

‘Running-therapie’ is geschikt voor mensen, die om verschillende redenen niet gemakkelijk en op eigen kracht tot bewegen (actie) komen. Wanneer je last hebt van de volgende verschijnselen kan deze therapie iets voor je zijn: depressie, burn-out, angst- en paniekaanvallen, stress, slechte lichamelijke conditie door overgewicht, lusteloosheid, onbehagen of slapeloosheid. Als je gaat lopen breng je van alles bij jezelf in beweging. Dat kan tot resultaat hebben dat je: rustiger wordt in je hoofd, een voldaan gevoel ervaart, je ontdekt iets dat vreugde geeft, beter slaapt, een betere conditie krijgt en meer levensvreugde voelt.

De naam ‘running-therapie’ misschien wat verwarrend. Het woord ‘running’ roept wellicht associaties op met rondetijden en loopwedstrijden, terwijl ‘therapie’ doet vermoeden dat het om een verbale manier van behandeling gaat. Niets is echter minder waar! Het lopen kan op wandeltempo worden uitgevoerd en het gespreks-therapeutisch ingrijpen behoort niet tot een standaardtaak maar als extra aanvulling op het in beweging komen.